Przez najbliższe dwa tygodnie poruszanie się po Łodzi będzie jeszcze bardziej utrudnione. Z powodu prac torowych i sieciowych na ul. Legionów z ruchu wyłączono komunikacyjny kręgosłup miasta – linię tramwajową w al. Kościuszki oraz na fragmencie ul. Zachodniej. Jedna z najbardziej pechowych miejskich inwestycji ma stać się przejezdna dla tramwajów pod koniec marca.
Aleja Kościuszki oraz kluczowy odcinek ul. Zachodniej są fragmentem najważniejszego łódzkiego ciągu z północy na południe miasta (tzw. ŁTR – Łódzkiego Tramwaju Regionalnego). Najtrudniejszy etap
modernizacji ul. Legionów, wymagający wyłączenia ich z ruchu, zaplanowano więc na okres ferii zimowych.
Wykonawca „zmotywowany”. Tym razem naprawdę?
Dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik zapewnia, że czas ten zostanie dobrze wykorzystany. – Pierwszego dnia zdemontowano sieć trakcyjną i jeden z rozjazdów. Do piątku będą trwały intensywne prace przy budowie torowiska i stawianiu słupów trakcyjnych. Jednocześnie rozpoczęły się roboty brukarskie w obrębie skrzyżowania Zachodnia - Legionów – wylicza. Pod koniec tygodnia ma rozpocząć się wieszanie nowej sieci trakcyjnej zarówno na Legionów aż do Gdańskiej (ze skrzyżowaniem włącznie), jak i nad Zachodnią. Na razie układ torowy przy Gdańskiej nie jest gotowy – brakuje jednego z rozjazdów i przylegającego do niego fragmentu torów.
– Wykonawca jest zmotywowany, jego pracownicy będą pracować codziennie od 7 do 20 – podkreśla dyrektor ZIM. Szereg wcześniejszych
opóźnień miejskich inwestycji sprawia jednak, że łodzianom trudno zachować powagę wobec takich deklaracji.
Na 11 lutego inwestor planuje przejazd tramwaju testowego po trasie Północ – Południe. Tuż potem ruch na Zachodniej i al. Kościuszki ma zostać przywrócony. Następna w kolejności ma być ul. Legionów. – Będzie to jednak zależało od warunków atmosferycznych. O ewentualnych poślizgach będziemy informować na bieżąco – mówi Kowalewska-Wójcik. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tramwaje powrócą na Legionów do końca marca. Wraz z udrożnieniem Placu Wolności umożliwi to powrót linii 15 i 17 na stałe trasy (choć na razie władze Łodzi zapowiadają skierowanie przez Legionów tylko pierwszej z nich). Ulica będzie też wtedy przejezdna dla ruchu kołowego – chodniki oraz inne elementy infrastruktury mogą natomiast nie być wtedy jeszcze gotowe.
Fundusze UE – bezpieczne mimo poślizgu
Przebudowywana w ramach tego samego kontraktu ulica Cmentarna będzie gotowa jeszcze później. Na fragmencie ulicy nie wykonano jeszcze podbudowy. – Trwają tam intensywne prace. Jeśli pogoda pozwoli – w najbliższych miesiącach prace również się zakończą – mówi dyrektor ZIM.
Mieszkańców może pocieszyć przynajmniej to, że z opóźnieniem nie będą wiązały się większe wydatki. Koszt przebudowy ul. Legionów został zwiększony z 116 do ok. 120 mln zł, ale tylko z tytułu robót dodatkowych, a nie z powodu przedłużenia. – Wykonawca nie wnosił o zwiększenie wynagrodzenia z tego tytułu – informuje nasza rozmówczyni.
Czy wobec opóźnień inwestycji nie ma zagrożenia utraty funduszy unijnych? Według ZIM – nie. – 22 grudnia Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego jako instytucja zarządzająca wyraził zgodę na wydłużenie okresu rozliczeniowego do połowy roku. Podpisaliśmy aneksy do umów o dofinansowanie – zapewnia Kowalewska-Wójcik. Jak już pisaliśmy, w przypadku
ul. Przybyszewskiego poślizg sięga 9 miesięcy – część środków unijnych przeznaczonych na tę inwestycję miasto już z tego powodu straciło.
Którędy ominąć Zachodnią?
Na razie między al. Mickiewicza i ul. Północną tramwaje są zastępowane przez autobusy linii 59 (wydłużona trasa) i Z11. Linie 6 i 11 skierowano objazdem przez ul. Kilińskiego, Północną i Ogrodową (na dwóch ostatnich są to pierwsze ogólnodostępne kursy tramwajów po przebudowie). Również w Północną i Ogrodową skręca linia 3, która następnie kieruje się przez Kilińskiego, dworzec Łódź Fabryczna i Narutowicza na pętlę Radiostacja. Dwójka od przystanku Piotrkowska Centrum dociera na Teofilów przez al. Włókniarzy.
Zmiany wtórne objęły linie 8 (zmniejszenie częstotliwości), 18 (skierowanie przez Kopcińskiego), 19 (zawieszenie) oraz autobusową 57 (wydłużenie do pętli Dworzec Łódź Chojny). Uruchomiono tramwajowe linie zastępcze Z (Chojny Kurczaki – Piotrkowska Centrum – Cmentarz Zarzew) i Z5 (z Teofilowa przez Limanowskiego do pętli ulicznej Zgierska – Wojska Polskiego – Franciszkańska – Północna – Ogrodowa – Zachodnia).